Radionica forenzike u OŠ Stjepana Radića Brestovec Orehovički

OŠ Stjepana Radića Brestovec Orehovički ove godine slavi se 150. godišnjica postojanja i djelovanja. Tijekom cijele 2022. godine će se u školama u Orehovici i Brestovcu Orehovičkom održavati raznovrsna događanja kojima je cilj obilježavanje jubileja, ali i podizanje razine kvalitete učenja i poučavanja učenika i uvođenja inovativnih načina poučavanja. Tako je u drugom dijelu zimskih praznika, 23. i 24. veljače 2022. godine, po prvi put u Zagorju i okolici, proveden inovativni projekt inspiriran poznatim televizijskim kriminalističkim CSI serijama. CSI: Brestovec Orehovički je naziv dvodnevne zimske škole forenzike u kojoj je bilo uključeno desetak izuzetno zainteresiranih i motiviranih učenika škole. Ideja za ovaj projekt je nastala suradnjom dviju učiteljica koje rade u OŠ Stjepana Radića, Petre Međeral Ozimec (biologija) i Jasne Benčić (informatika). Želja im je bila da učenike u interdisciplinarnom okruženju upoznaju sa biologijom i informatikom, ali i drugim izvedenim STEM područjima, posebno kriminalistikom. Prvi dan zimske škole otvorila je učiteljica Petra Međeral Ozimec sa predavanjem o hrvatskom znanstveniku svjetskog glasa, Ivanu Vučetiću, izumitelju daktiloskopije i začetniku današnje forenzike. Nakon predavanja o Ivanu Vučetiću slijedio je praktični dio koji su vodili naši vanjski suradnici iz Krapinsko – zagorske policije i Centra „Ivan Vučetić“ iz Zagreba.  Na poziv škole, prvog dana su se na radionicu aktivno uključili voditeljica Službe daktiloskopije i identifikacije Centra za forenzična ispitivanja istraživanja i vještačenja “Ivan Vučetić“ Ministarstva unutarnjih poslova Ivanka Mavrek, viši kriminalistički tehničar Krešimir Iveković, te policijska službenica za prevenciju Policijske uprave krapinsko-zagorske Andreja Jurić.   Ivanka Mavrek je tijekom svog ‘on-line’ gostovanja upoznala prisutne učenike i njihove učitelje s osnovama daktiloskopije i identifikacije, načinima detekcije i izuzimanja tragova papilarnih linija na mjestu događaja, te njihove kasnije obrade i identifikacije osoba temeljem dostavljenih tragova. Policijski službenik za kriminalističku tehniku Krešimir Iveković je kroz osobni kontakt i konkretne primjere učenicima prikazao kako se kriminalistički tehničar oprema za izlazak na mjesto događaja, na koji način pronalazi, izuzima i obrađuje pronađene otiske papilarnih linija, kako se nevidljivi tragovi mogu učiniti vidljivima, kako se izuzimaju otisci prstiju i dlanova osoba, kojim priborom se pri tom služi, a svaki je učenik imao priliku uzeti otisak svog prsta te ga usporediti s ostalim učenicima kako bi se uvjerili po čemu se svi razlikujemo jedni od drugih. Cilj radionice bio je upoznavanje učenika sa zanimanjem policijskih službenika i forenzičara, snažan poticaj prevenciji neželjenih ponašanja djece i mladih. Također, radionicom je poslana  snažna poruku o štetnosti kriminaliteta kao negativne društvene pojave jer koliko god se počinitelj trudio prikriti svoje nedjelo, kad-tad će biti otkriven. Učenici su u praktičnom dijelu imali prilike naučiti kako pravilno: uzimati otiske, označiti mjesto zločina i kako ispitati osumnjičene. Nakon toga su uslijedile dvije praktične radionice koje su održale učiteljice Petra i Jasna. Učiteljica Petra je održala radionicu iz daktiloskopije i identifikacije, a učiteljica Jasna je održala radionicu iz računalne sigurnosti i digitalne forenzike. Znanje koje su učenici stekli tijekom prvog dana morali su primijeniti u drugom danu zimske škole rješavajući slučaj koji su im zadale učiteljice. Konkretno, drugi dan su učenici rješavali slučaj „izbrisanog testa iz biologije“. Učiteljice su upoznale učenike sa detaljima počinjenog zločina – odvele su ih na mjesto zločina i opisale što se dogodilo. Učenici su se podijelili u dva tima: tim za daktiloskopiju i identifikaciju i tim za digitalnu forenziku. Tim za daktiloskopiju i identifikaciju dobio je zadatak da prikupi podatke od potencijalnih osumnjičenika i da otkrije tko je mogući počinitelj zločina. Za to vrijeme tim za digitalnu forenziku je pokušao oporaviti izbrisani ispit iz biologije pomoću Recuva alata. Nakon prikupljanja i obrade podataka učenici su morali napraviti izvješća odnosno rekonstrukciju događaja u obliku prezentacije. Učenici su bili vrlo uspješni forenzičari i kriminalisti te se kvalitetnim istraživanjem došli do počinitelja ovog „gnjusnog zločina“ – nestanka iz testa iz biologije. Počinitelj se i danas nalazi u školi, a riječ je, ni manje ni više nego o – učiteljici biologije. U planu je da se ovaj, djeci vrlo zanimljivi projekt nastavi i dogodine.