»Sam Bog se skrbi za svoje remek-djelo i štiti ga«
Od drugoga biblijskoga izvještaja o stvaranju čovjeka (2. poglavlje Knjige Postanka) pošao je papa Franjo u svojoj katehezi na općoj audijenciji u srijedu 22. travnja. Posebno se osvrćući na činjenicu da je Bog uvidio da čovjeku kao kruni stvaranja, smještenom u rajskom vrtu, »nešto nedostaje«, da je »sam«, da mu »nedostaje zajedništva«, »punine«, sve dok mu u ženi nije »stvorio pomoć kao što je on«, Papa je nadopunio katehezu od prethodne srijede na kojoj je govorio o komplementarnosti muškarca i žene.
Kada Bog, nakon što je pred čovjeka izveo životinje kojima je čovjek nadijevao imena – znak gospodstva čovjeka nad prirodom – napokon stvara ženu, »čovjek spoznaje da je to stvorenje, i samo ono, dio njega samoga: 'Gle, evo kosti od mojih kostiju, mesa od mesa mojega!'« – »Žena nije čovjekova replika, ona dolazi izravno iz Božjega stvaralačkoga čina. Slika rebra, doista, ne izražava inferiornost ili podložnost, nego upravo suprotno: da su muškarac i žena od iste supstance i da su komplementarni, da u sebi nose uzajamnost. A i činjenica da u izvještaju Bog oblikuje ženu dok čovjek spava naglašava da ona nipošto nije čovjekovo stvorenje, nego Božje«, rekao je Papa. No slika Adamova sna ima još jedno značenje. »Da bi pronašao ženu, možemo reći da bi u ženi pronašao ljubav, muškarac je najprije mora sanjati – i onda je nalazi«, istaknuo je Papa, a prisutni su hodočasnici te riječi, očito zbog njihova romantična naboja, popratili pljeskom.
»Božje povjerenje u muškarca i ženu kojima povjerava zemlju«, nastavio je Sveti Otac, »velikodušno je, izravno i potpuno. On vjeruje u njih. Zli je taj koji u njihov duh unosi sumnju, nevjeru, nepovjerenje, te naposljetku dolazi do neposlušnosti zapovijedi koja ih je štitila. Upadaju u delirij svemoći koji sve prlja i razara sklad. I mi to, svi mi, toliko puta u sebi osjećamo. Grijeh rađa nepovjerenjem između muškarca i žene, njihov će odnos ugrožavati tisuću oblika iznevjeravanja i podvrgavanja, lažnoga zavođenja i ponižavajuće prepotencije.«
Povijest donosi tragove »najdramatičnijega nasilja« koje je plod takvoga stanja. Kao primjer Papa je spomenuo »negativne krajnosti patrijarhalne kulture«, »mnogostruke oblike maskulizma« u kojima se »žena smatra bićem druge klase«, ali i »instrumentalizaciju i komercijalizaciju ženskoga tijela u sadašnjoj medijskoj kulturi«. »No pomislimo i na noviju epidemiju nepovjerenja, sumnjičavosti, pa čak i neprijateljstva koje se širi u našoj kulturi, polazeći osobito od razumljivoga nepovjerenja žena u savez između muškarca i žene koji bi bio kadar pročišćavati intimnost zajedništva te istodobno čuvati dostojanstvo različitosti. Ako se ne prenemo i ne pronađemo simpatiju za taj savez koja je kadra zaštititi nove naraštaje od nepovjerenja i ravnodušnosti, djeca će sve više dolaziti na svijet bez korijena u njemu, od same majčine utrobe. Društveno obezvrjeđivanje trajnoga i životu otvorenoga saveza muškarca i žene svakako je gubitak za sve. Moramo vratiti čast braku i obitelji«, rekao je Papa.
Ponovno se pozivajući na biblijski izvještaj, Papa je istaknuo da »čovjek nešto mora ostaviti (otca i majku) da bi u potpunosti pronašao ženu«. »To znači započeti put. Muškarac je sav za ženu i žena je sva za muškarca. Čuvanje toga saveza između muškarca i žene – premda su grješni i ranjeni, zbunjeni i poniženi, načeti nepovjerenjem i nesigurni – za nas je vjernike u današnjim prilikama, dakle, zahtjevni i nadahnjujući poziv«, rekao je Papa. Sam biblijski izvještaj u tom pogledu nam daje »prekrasnu ikonu«. »I načini Jahve, Bog, čovjeku i njegovoj ženi odjeću od krzna pa ih odjenu«, citirao je Sveti Otac biblijski izvještaj (Post 3, 21). »To je slika nježnosti prema grješnome paru koja nas zapanjuje. Božja nježnost prema muškarcu i ženi slika je otčinske zaštite ljudskoga para. Sam Bog se skrbi za svoje remek-djelo i štiti ga«, zaključio je Papa. (dag, gk; foto: sir)