Glas iz Karmela

MOGUĆNOSTI I VAŽNOST TEREZIJINOG NAUKA 9.6.2023.

 Bog je uvelike proslavio ovu poniznu karmelićanku sv. Malu Tereziju. Dopustio joj je da nadaleko širi i rasprostire svoje djelovanje. Drugi su sveci prošli kroz ovaj život i gorjeli su bakljama znanja i uzvišenim uzorima  zbog svojih velikih kreposti i junačkih djela, ali koliko možemo nabrojiti onih koji su izvršili posvećujući utjecaj kao sv. Mala Terezija? Ako je Bog želio da Terezijina svetost zasja s takvim sjajem pred očima ljudi; ako joj je dao tako izvanredno držanje ljudi, mora biti da je, osim što im je pokazao njezine kreposti, želio potvrditi i proglasiti kao svojom, duhovni nauk ove Svetice. Činjenice koje smo spomenuli su, da se tako kaže, Božji potpis, preuzimajući njezin rukopis i osiguravajući istinitost njezina “Malog Puta”, tako da duše mogu biti potaknute da ga slijede. Oni objavljuju da je svetu Tereziju Bog poslao da otvori novi put duhovnosti, put malenosti, ljubavi i pouzdanja. U vremenima poput našeg kada je čovjek ispunjen mišlju o vlastitoj važnosti, kada misli da vlastitim naporima može izgraditi bolji svijet i postići sreću vlastitim moćima, očita je prikladnost Terezijinog nauka. Podsjeća nas da smo samo slabost i nemoć, da nismo u stanju ništa postići bez Božje pomoći. S druge strane, pojednostavljujući način koji vodi do svetosti, ona savršenstvo svodi na bitne elemente, odvaja ga od svih onih vanjskih manifestacija koje su dovele da duše vjeruju da je svetost iznad naših moći i da ona ovisi o izvanrednim milostima. Tako je sveta Terezija svetost učinila dostupnom svima. Ako nam Bog na ovaj način olakšava pristup svetosti, to mora biti i zato što želi da veći broj postigne taj cilj. Ako je On put učinio jednostavnijim, to je zato što želi da ga slijede sve duše. Riječi papa ne ostavljaju sumnju na tu temu. Oni formalno proglašavaju da je nauk o duhovnom djetinjstvu prikladan za sve duše bez ikakvih izuzetaka; da nema duše koja je ne može i koja je ne bi trebala slijediti; da je, prema svjedočenju našega Gospodina, to čak potrebno za naše posvećenje. Iz toga slijedi da, ako je Bog nekome dao poseban smjer, nema nikoga tko bi ga mogao nekažnjeno zanemariti. Sveta Terezija od Djeteta Isusa je učiteljica duhovnog života za današnje ljude, učiteljica nove ere duhovnosti. Mnogi su se autori bavili naukom svete Terezije iz Lisieuxa. Nisu svi pravilno shvatili njegovo značenje. “Često smo primijetili”, kažu u Karmelu iz Lisieuxa, “da svatko pokušava prilagoditi Terezijin nauk svojim vlastitim pogledima na asketski i mistični život i time joj oduzima originalnost”. Često postavljano pitanje je što čini temeljnu karakteristiku Terezijinog nauka. I ovdje se odgovori razlikuju prema mentalitetu pisca ili prema onome što ga je najviše zadivilo. Neki drže da je temeljna karakteristika jednostavnost – drugi, pouzdanje – za druge je to opet ljubav ili zbroj nekoliko kreposti zajedno. Sada, prava se karakteristika terezijanskog nauka ne nalazi u ovoj ili onoj određenoj kreposti, niti u bilo kojem zbroju kreposti. Drugi sveci ili duhovni pisci inzistirali su na poniznosti, ljubavi ili jednostavnosti. Kad pažljivo tražimo dominantni karakter Terezijinog nauka, otkrivamo da se on ne sastoji u nekoj posebnoj kreposti već u posebnom stavu uma. Sve se temelji i proizlazi iz stava duhovnog djetinjstva. To je ono što daje jedinstvo njezinom učenju i daje mu onu jednostavnost koja je toliko upečatljiva. Mogli bismo spomenuti i druge autore koji su govorili o duhovnom djetinjstvu, ali nijedan ga nije postavio kao temelj za duhovni život s razlogom i na način na koji je to učinila.