Glas iz Karmela

karmel-bistrica-kolumna

Jedinstvo života i unutarnja postojanost

Gledamo li jedinstvo i objedinjenost našega života u psihološkoj perspektivi, vidimo da ona ima svoj naziv: unutarnja postojanost. Postojanost je nezaobilazivi uvjet da bi naš život uopće mogao biti nešto jedno i jedinstveno; ona znači unutarnju strukturalnu harmoniju (= ustrojstveni sklad) između svih psihodinamičkih snaga osobe. Radi se o skladu između strukturalnih dinamizama osobe (sklad srca, uma i volje) i o skladu unutar strukturalnih sadržaja osobe (potrebe, držanja i vrijednosti – iz čega onda rezultira ponašanje). Postojanost dinamizama (um, volja i srce). Ovdje se radi o ustrojstvenom skladu čovjeka koji umije i hoće ljubiti svim srcem, svim umom i svom snagom, budući da ono što on ljubi u to čvrsto vjeruje i to svim svojim bićem “živi”. Iz tog unutarduševnog jedinstva proizlaze važne posljedice za pravo shvaćanje nastanka jedine ljubavi koja objedinjuje sve u osobi. Pritom sam život osobe postaje živahniji, bogatiji; on je življen dinamičnije i intenzivnije jer nema više rasipanja energije na razne (često puta i protivne) strane; čovjek se finalizirao jednim objektivom, usmjerio se prema jednom cilju. Nema više statičnosti niti prisile ponavljanja uvijek istog (repetitivnost) budući da je usvojen cilj sve više voljen, vjerovan i žuđen. Cijeli čovjekov psihizam prima odatle snažne impulse: unutarnja dinamička harmonija osobe prenosi se ne sve izražaje života te čini čovjeka snažnim i otpornim; on je ispunjen htijenjem i željom da djeluje i da se zalaže prema cilju i u skladu s njime; on je sposoban da se bori i da riskira, da trpi i da se umara za volju usvojenoga cilja. Takvi ljudi ostaju mladima i u starosti (“mlado srce”) i vole život do kraja, do zadnjeg daha. To je bogat život. Kad se naime srce, um i volja harmonično izražavaju težeći za istim (za Bogom), oslobađaju se u čovjeku velike energije za koje dotični čovjek možda i nije znao da ih u sebi nosi (usp. majke i žene u agonalnim i drugim teškim situacijama); one njegovu životu daju toplinu, ton, snagu i izdržljivost. Tko zna kakve sve sposobnosti i moćnosti drijemaju u nama neiskorištene i pohranjene naprosto stoga što nedostaju unutarduševni uvjeti za njihovo korištenje: harmonija uma, volje i srca. Iz harmonije tih dinamizama rađa se bogatstvo ljudskosti, suosjećajnost, uživljavanje, odvažnost, kreativnost, sposobnost i volja da čovjek bude nezamjenjiva osoba, “on sam”, jedinstven u svom stilu življenja. – To nije bez posljedica ni za život skupine: samo bogate osobe mogu obogatiti zajednicu plemenitijim zajedništvom. U takvoj punini duševnog ili psihičkog života može se smjestiti odgovarajuća punina nadnaravnog života milosti. Dar susreta s Bogom jest i ostaje nešto apsolutno novo, neiznudivo i nepotraživo u naravnom životu osobe; ali da bi taj dar bio pravo primljen te da razvije svoju djelotvornost u ophođenju i djelovanju, bio je potreban (i uvijek će biti potreban) stanoviti asketski put prema postojanosti: strpljivo usklađivanje naših unutarduševnih dinamizama i sadržaja. Postojani dinamizam duše sam po sebi je, u svom naravnom redu, disponibilniji za djelovanje milosti; on je plodan teren za sjeme Božje riječi koja će roditi novim rodom. Srce, um i volja sada se jače otvaraju za teologalni život vjere, nade i ljubavi; čovjek zrači pravednošću, razboritošću, hrabrošću i umjerenošću; on rađa plodovima Duha i umnaža darove Duha; duh blaženstava i Očenaša oblikuje mu život i ponašanje… To je novi život, sabran i usmjeren prema Bogu. Čovjek dakako i dalje živi, ali je sada Bog onaj koji je izvorom i ciljem snage, sklada i poleta. Čovjek podnosi ili prevladava napetosti, protivštine, rastresenosti i osipanje snaga te mu je život izražaj onih vrijednosti koje proklamira i za koje živi. U tom smislu se može reći da je takav čovjek efikasan u izražavanju sržnih vrijednosti evanđelja koje je usvojio. Odatle slijede dvije posljedice: u takvom ljudskom životu bit će dovoljno energije da se ljubi i čovjek i Bog; ako ta energija dolazi od Boga k čovjeku (milost) koji zaista umije i hoće ljubiti, ona će sama po sebi težiti da se vrati k Bogu “kroz” ljude kojima je sam dotični čovjek bližnji i koje mu Bog šalje na put života. To drugim riječima znači da će harmonija božanske ljubavi doprijeti posredstvom postojanog čovjeka koji umije i hoće ljubiti “po Božjem” do svakog stvora ne zaboravljajući nikoga. Ta harmonija postaje harmonijom ljudske ljubavi koja dopire do Boga ne zaboravljajaći i ne ostavljajući čovjeka-bližnjega, bio on malen ili veliki, daleko ili blizu. Primjeri velikih prijatelja Božjih to bogato dokumentiraju (Franjo Asiški, Majka Terezija…). (prema S. K.)

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.