Glas iz Karmela

karmel-bistricki-1

Dimenzije ljubavi – srdačnost, iskrenost

Možemo reći da plod Duha – ljubav ima više lica. U ovoj emisiji govorit ćemo i srdačnosti i iskrenosti. Srdačnost – Postoji naravna srdačnost kao karakterna crta i kao plod dobrog odgoja, a znači bogatu osjećajnost bilo u smislu da se pokazuje srdačnost prema drugima bilo u smislu da se ona prihvati sa strane drugih. Jer srdačan čovjek je sposoban ne samo za to da suosjeća s drugima, nego da to i pokaže. Mnogima manjka upravo ova sposobnost, tj. da pokažu i da usmjeravaju svoje osjećaje. Neki ih potiskuju, drugi ih ne znaju kontrolirati pa se daju voditi od samih osjećaja; zajedničko im je da ne znaju upotrebljavati svoje osjećaje kao sredstvo za stvaranje zajedništva. Zanimljivo je uočiti, da danas i sama riječ gubi izvorno značenje: nekad “sentimentalnost” značila je čuvstveno bogatstvo, danas to znači sladunjavost. Moramo nanovo otkriti izvorno značenje riječi “srdačnosti”: pokazati i na izvana da imamo srca. Mi zapravo i ne možemo sakriti pokrete srca, jer to ljudi osjećaju, tj. da li ih volimo, cijenimo, poštujemo, ili ih preziremo, podcjenjujemo i odbacujemo. Ali ne samo ljudi, čak i životinje osjećaju kad ih čovjek voli, dapače i cvijeće. Iz toga bismo htjeli naučiti, da je zapravo srdačnost ta krepost koja stvara međuljudske odnose. Osjećati se voljenim znači imati mjesta u srcu drugoga. Ravnodušnost nas stavlja pred zatvorena vrata i osjećamo da nemamo mjesta u srcu drugoga.          Ako to znamo, možemo shvatiti i to, da se ljudi mogu osvajati i mijenjati samo dobrohotnošću, srdačnošću, a nikako silom ili prijetnjama. Jer drugi čovjek ne može ne osjećati ižarivanje naše srdačnosti prema njemu i to će jednoga dana sigurno pokrenuti i njegove osjećaje. Tim više, što duhovan čovjek ne ljubi samo ljudskom ljubavlju, nego ižaruje Božju srdačnost, a to je uvijek stvaralačka ljubav koja potiče drugoga. Istinska ljubav dakle nije samo stvar volje, nego i stvar srca. Stoga je uvijek sumnjivo kad netko tvrdi da voli nekoga “iz dužnosti” ili kad kaže “radim to zbog ljubavi”, a ne “iz ljubavi”. Kršćanska se ljubav ne zadovoljava samo izvanjskim djelima, nego želi uspostaviti nutarnji dodir sa srcem drugoga. To je bila tajna Isusova utjecaja na ljude: ljudi su jednostavno osjećali da ih on voli i onda kad im to nije govorio riječima, to mora postati tajnom i našeg života i rada s ljudima. Čini se kao da su današnji kršćani izgubili smisao za ljubav, kako to nalazimo u Djelima Apostolskim. Sam sv. Pavao piše: “Ljubite srdačno jedan drugoga bratskom ljubavlju” (Rim 12,10). A na drugom mjestu, kad govori  o poganima, označuje ih kao one koji su “bez ljubavi i bez milosrđa” (Rim 1,31) odn. “bez ljubavi” (2 Tim 3,3) ukoliko njihovo odbijanje da vjeruju u jednoga Boga ima kao posljedicu otvrdnuće  srca.  Općenito  vrijedi  da  Novi  Zavjet  radije upotrebljava riječ “ljubav” umjesto “prijateljstvo” jer sama po sebi izaziva ideju “osjećaja”.  Iskrenost – Druga dimenzija ljubavi jest iskrenost. Sv. Pavao preporučuje Rimljanima: “neka vaša ljubav bude bez pretvaranja” (Rim 12,9), a na drugom mjestu govori o “iskrenoj ljubavi” (2Kor 6,6), budući da je njezin temelj čistoća srca, kako to snažno ističe u pismu Timoteju: “ljubav iz čistog srca, dobre savjesti i iskrene vjere” (1Tim 1,5). Istu ideju nalazimo i kod Petra: “Pošto ste pokoravanjem istini očistili svoje duše da postignete bratsku ljubav, čistim srcem ljubite žarko jedan drugoga, jer ste ponovo rođeni, ne iz raspadljiva, nego iz neraspadljiva sjemena: riječju živoga i vječnog Boga” (1Pet 1,22-23) . Prema ovom naučavanju snaga i iskrenost kršćanske ljubavi proizlaze iz pročišćenog srca pa možemo reći da se radi o bogolikoj ljubavi koja je plod Duha. Svi ovi gornji izrazi ne odnose se samo na nutrinu, nego se moraju pokazivati i na izvana. Moramo nastojati svoju afektivnost pokazivati i svojim pokretima, izražajima lica, očiju, smiješkom, stiskom ruke. Prvi i najosnovniji stupanj takvog srdačnog odnosa prema drugima jesu pravila uljudnosti. Moramo pritom znati oduprijeti nekim napastima suvremenog svijeta, gdje se prelako i jeftino dijele superlativi: najdraži/a, najintimniji/a prijatelj/ica i sl. Ako smo iole iskreni, morat ćemo priznati da je naš život pun manjih i većih laži. Lažemo sebi, lažemo drugima, katkad kušamo lagati i Bogu. A na praktičnom planu, nije svejedno, da li mi hodamo čitav dan smrknuti i mračnog pogleda. Možda imamo pravo biti žalosni i neraspoloženi, ali nemamo pravo pokvariti dan drugima. Neki su sve sveci, među njima Sv. Ignacije, vježbali u tome, da sačuvaju vedrinu lice, da se, makar uz određeni napor, nasmiju svakome tko im dolazi u susret. Vrlo je tužno u samostanu, ako ti subrat, susestra dolazi ususret pa te ni ne pogleda ili te neće pozdraviti.

Pregled privatnosti

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.