Šibenik: proslavljen zaštitnik biskupije i grada

»Jesmo li se opredijelili za dobro ili za zlo?«
Svetkovina svetog Mihovila, zaštitnika grada Šibenika i Šibenske biskupije, proslavljena je u subotu 29. rujna na trgu pred šibenskom katedralom. Svečano misno slavlje i procesiju ulicama grada predvodio je dubrovački biskup Mate Uzinić, a suslavili su nadbiskupi splitsko-makarski Marin Barišić i zadarski Želimir Puljić; biskupi hvarski Slobodan Štambuk, gospićko-senjski Mile Bogović, kotorski Ilija Janjnić, bjelovarsko-križevački Vjekoslav Huzjak te biskup domaćin Ante Ivas.

Proslava nebeskog zaštitnika grada Šibenika i Šibenske biskupije tradicionalno okupila je velik broj vjernika iz svih dijelova biskupije. Srebreni lik sv. Mihovila tradicionalno su u ophodu nosili redarstvenici, a u ophodu starim dijelom grada i rivom sudjelovale su, uz predstavnike župa Šibenske biskupije, i brojne civilne udruge, škole, vrtići, kulturno-umjetnička društva, predstavnici regionalnih vlasti na čelu sa šibensko-kninskim županom Goranom Paukom i gradskih vlasti na čelu s gradonačelnikom Antom Županovićem.

U homiliji je biskup Uzinić ukazao je kako Božja objava vjernike upoznala s postojanjem stvorenih duhovnih bića, od kojih su neka dobra i zovemo ih anđelima, a druga su zla i zovemo ih zlim anđelima ili đavlima.

“To što su jedni dobri, a drugi zli, nije posljedica njihove naravi, nego osobnog opredjeljenja za Boga ili protiv Boga. U tome opredjeljenju se prepoznaje početak rata između dobra i zla, kroz borbu dobrih anđela na čelu kojih se nalazi Mihael i svojim imenom”, kazao je dubrovački biskup.

Biskup je naglasio kako su ljudi uvučeni u taj rat onog trenutka kad je Sotona prevario naše praroditelje i naveo ih na grijeh. Koliko god da se u spasiteljskoj žrtvi jedinorođenoga Sina Božjega dogodila konačna pobjeda nad Zmajem i njegovim anđelima, kazao je biskup Uzinić, Zmaj i njegovi anđeli nisu u potpunosti izgubili svoju moć i svoj utjecaj “na zemlji”, dapače čini se da je taj utjecaj sve veći.

“Kako inače shvatiti zla totalitarnih sustava dvadesetog stoljeća, nacizma, fašizma i komunizma koji nas svojim zlom još truju i dijele? Kako razumjeti 'grešne strukture' zbog kojih ovu zemlju i narod nikako ne uspijevamo dovesti u Obećanu zemlju, za što veliku odgovornost ima i Crkva jer su u zamke tih 'grešnih struktura' upali i oni koji se izjašnjavaju kao vjernici? Još više, kako razumjeti zakone koji se donose, ali i odgoj koji se uvodi u naše škole umotan u lijepe poruke i želje, a koji će nas još više učiniti robovima sebe i svojih sebičnih želja, a onda i onih koji iza svega toga stoje i koji u svemu tome imaju svoje interese”, zapitao je biskup Uzinić.

“O svemu ovome mi ne smijemo šutjeti, jer i šutnja je opredjeljenje. Budemo li šutjeli biti ćemo pred Bogom odgovorni. Osobito treba biti jasan naš govor o onome što se tiče vjere i morala, jer govor o vjeri i moralu nije nikakvo politiziranje s oltara, nego ispunjavanje naše pastirske dužnosti, a ona je da vjernike upozorimo na zlo i da im pokažemo dobro, da upozorimo na zakone koji su duboko nemoralni i na opasnost koje vrebaju, kao što, na primjer, vrebaju od uvođenja u škole tzv. zdravstvenog odgoja koji našoj djeci, mimo vas roditelja koji imate izvorno, prvotno i neotuđivo pravo odgajati svoju djecu u skladu sa vašim ćudorednim i vjerskim uvjerenjima, želi ponuditi iskrivljen pogled na čovjeka i njegovu spolnost, umotan u lijepe poruke o zdravom životu, prevenciji ovisnosti i nasilničkog ponašanja. Moramo govoriti i, osobito, moramo sami činiti da bi naše djelovanje bilo usklađeno s govorom. Zato nam treba Mihovil i njegovi anđeli. Trebaju nam da nas zagovaraju i brane, da s našim potrebama 'uzlaze' Bogu i s Božjom milošću 'silaze' ponovo k nama”, kazao je mons. Uzinić.

Osim njihove pomoći, treba nam još naše jasno opredjeljenje za Boga i za Crkvu, što zapravo znači, kako je rekao biskup, “staviti sebe i svoj život na stranu dobra, tj. osobno se uključiti u onu iskonsku borbu koju je Mihael sa svojim anđelima započeo 'na nebu', koja se nastavlja odvijati 'na zemlji', a po kojoj će svi oni koji su na strani Krista izvojevati konačnu pobjedu”.

Dubrovački je biskup uputio na ključno pitanje vjernika današnjice: jesmo li se opredijelili za dobro, odnosno za Boga i služenje Bogu ili za zlo, odnosno protiv Boga i služenja Bogu?

“Ovo je ono što olako zaboravljamo! Mislimo da je moguće, ali nije, služiti Bogu i slijediti svoje osobne interese, biti katolik, a onda uz to misliti, govoriti i činiti ono što mi se sviđa, dignuti ruku za nešto što se protivi moralnom učenju Crkve kojoj pripadam, pisati ono što je naručeno jer je – kako kažu zastupnici radikalnog ateizma koji je sve očitije prisutan u nekim napisima protiv Crkve koje u posljednje vrijeme čitamo – u borbi protiv religije kao izraza 'najprimitivnijeg ljudskog praznovjerja' dopušteno služenje prljavim metodama; da je, a u konačnici se sve svodi na to, moguće nastaviti bezbrižno živjeti u 'raju zemaljskom' i istovremeno po nagovoru starog lukavog neprijatelja imenom Đavao, Sotona, zavodnik svega svijeta, posegnuti za plodom sa stabla spoznaje dobra i zla samo zato što je 'dobro za jelo, za oči zamamljivo, a za mudrost poželjno'”, poručio je biskup Uzinić.

“Nadam se da ćemo razotkriti zamku u koju nas, sada s novim i sofisticiranim metodama navodnog napretka i pseudoznanstvenosti, ponovo pokušava uvući 'stara zmija – imenom Đavao, Sotona, zavodnik' i da ćemo se opredijeliti za onu stranu na kojoj je sv. Mihael”, zaključio je dubrovački biskup.

Slavlje i procesiju pjevanjem je uzveličao Mješoviti zbor katedrale svetog Jakova i župe Varoš, pod ravnanjem prof. Margite Cetinić, te uz orguljašku pratnju Franka Klisovića. (ika / gk)