Nemoć obavljanja meditacije

Terezija, kada hoće primijeniti u praksu metode meditacije, ne ide. Jednostavno je blokira. Onda dolazi do frustracije molitve, jer i ona tu forsira; ona bi to htjela, ali svaki puta kada pokuša, završi u neuspjehu. Ima se dojam da i pored svega toga čitanja, Terezija nije uspjela primijeniti u praksu, integrirati nešto od toga. Jednostavno, ona će to potvrditi kasnije u više navrata u pogl. 12 knjige Moj život, zatim u pogl. 22. kaže ovako: „Niz godina provela sam čitajući mnoge stvari i ništa nisam shvaćala.“ Ništa nije shvaćala.

Iz ovoga i onoga što nam je Terezija ostavila napisano, može se razumjeti zašto joj nije odgovarao takav oblik molitvene prakse. Dosta je pogledati ono što piše u Od. VI, pogl. 7, br. 10, knjige Zamak duše: „Tu slijedi odgovor da se ne mogu zadržati na ovim stvarima, a po onome što je rečeno, možda će imati pravo na neki način. Već znate da je razmišljati razumom jedno, a predstavljanje, predočavanje istina razumu od strane pamćenja drugo. Kažete, možda, da me ne razumijete, a u stvari može biti da to ne razumijem ja da bih znala reći; no reći ću to onako kako budem znala.“

Ovo je važno: „Ja nazivam razmatranjem kada se puno razmišlja razumom na ovaj način: počnemo misliti na milost koju nam je udijelio Bog dajući nam Svojeg jedinog Sina i ne ostajemo tu, već idemo dalje na otajstva cijeloga Njegovoga slavnoga života; ili počnemo kod molitve u Vrtu i ne staje razum sve dok ne bude stavljen na križ; ili uzmemo jednu postaju iz Muke, recimo uhićenje, i nastavljamo s tim otajstvom promatrajući u tančine stvari o kojima treba misliti u njemu i doživjeti ga, tako i o Judinoj izdaji, kao i o bijegu apostola i o svemu ostalome; a to je predivna i vrlo vrijedna molitva.“ Vidimo kako Terezija poima molitva meditacije.

Naime, za nju je meditacija početi s jednim, može biti biblijski tekst, može biti neki događaj, biblijski, evanđeoski itd. i onda razumski slijediti. Međutim, ona počne i ko' pačja škola, ne ide od početka. Jednostavno, ne uspijeva slijediti. Ona dolazi do zaključka: njezin razum ne može to. Ne može, počne, pa odluta. Ode negdje drugdje.

To su razmišljanja koja je sklapala sposobnošću uma. Terezija je uvjerena da je sve u sposobnosti razmišljanja, tog mislenog razglabanja. Tako je zapravo bila i sama poučena. U knjizi Osnutaka, pogl. 5, br. 2, kaže ovako: „Najprije ću iznijeti prema svome ubogome shvaćanju, u čemu je bit savršene molitve. Ja sam se namjerila na neke što misle da je sav posao u susljednom razmišljanju“. To znači najvažnije je imati dobar slijed mislenog razuma, mislenog razgovora razumom. Dosta je vidjeti knjigu Moj život, pogl. 9, br. 3, tj. puno razmišljati i iz toga onda izvlačiti konkretne zaključke ili konkretne pouke. Moj život, pogl. 13, br. 11: „Jednako tako neka prikaze na ovo upozorenje oni koji puno razmišljaju svojim razumom, izvlačeći iz jedne stvari puno stvari i mnogi misli.“ Dosta je već to. Kod nje to znači: izvlači iz jednog razmišljanja mnogo stvari i mnogo misli, mnogo ideja. Ona je poučena da je to razmatranje. Tako polazeći od jedne teme, nastavljajući jednom lančanom logikom, bez zaustavljanja, razglabati tu temu, ali ne dati se rastresti, dok se ne dođe do kraja, do konkretnih zaključaka i konkretnih spoznaja. To je za nju razmatranje.

Međutim, ona pođe, ali nikako da dođe do zaključka. Ako se ne dođe do tih zaključka, onda se postavlja pitanje, što je bila ta meditacija, nema nikakvog odgovora. U Terezijino vrijeme bilo je puno knjiga koje su to sustavno razrađivale. Ona će sama reći u Putu savršenosti, pogl 19, br. 1: „Imate takve knjige u kojima su po danima u tjednu raspoređena Otajstva Gospodinova života i Njegove Muke, te razmatranja o Posljednjem sudu i paklu, o našoj ništavnosti i o tome koliko dugujemo Bogu.“

Takve knjižice postoje u kojima je to sve razloženo. To su knjižice koje osobi pomažu na koji način obavljati molitvu razmatranja. Međutim, ovaj način razmatranja zahtjeva razum, kako kaže Terezija, aktivan i mudar (Moj život, pogl. 13, br. 12) ili sređen um (Put savršenosti, pogl. 19, br.1), tj. um koji je sposoban obaviti jedan oblik logičnog razmišljanja.