Mala ilirska škola Ivan Krizmanić

Ivan KrizmanićOpćinska knjižnica i čitaonica Marija Bistrica

objavljuje:

P O Z I V

za sudjelovanje na Likovno – literarnom natječaju

Mala ilirska škola Ivan Krizmanić

u Mjesecu hrvatske knjige 13. listopada 2018. godine

Općinska knjižnica i čitaonica Marija Bistrica pod pokroviteljstvom Krapinsko-zagorske županije uz potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta i Agencije za odgoj i obrazovanje objavljuje Likovno-literarni natječaj Mala ilirska škola Ivan Krizmanić i ovogodišnju temu: Zagonetka.

Ljudevit Gaj središnja je osoba ilirskog pokreta, književnik i vođa kulturnog, političkog i narodnog preporoda u Hrvatskoj. Godine 1830. na hrvatskom kajkavskom i njemačkom jeziku objavljuje Kratku osnovu horvatsko–slavenskoga pravopisańa i stvara temelj jedinstvenom hrvatskom pravopisu. Gaj se zalagao za “čistoću” hrvatskog jezika i čuvanje narodnog blaga, zato je skupljao legende, narodne pjesme, zagonetke, poslovice i uzrečice koje je često koristio u svojim govorima. Njegovo prvo djelo knjižica Dvorci kraj Krapine (u njemačkom izvorniku Die Schlösser bei Krapina) objavljeno 1826. govori o legendama krapinskog kraja i narodnoj tradiciji. Njemu u čast i ove godine organiziramo Malu ilirsku školu Ivan Krizmanić u Mariji Bistrici, mjestu koje je bilo okupljalište Gajevih istomišljenika pod zaštitom bistričkog opata Ivana Krizmanića.

Pozivaju se svi učenici osnovnih škola u Republici Hrvatskoj da se odazovu pozivu na Natječaj.

1. LIKOVNI NATJEČAJPerspektiva je stajalište s kojeg se promatra, gledište, način gledanja, način razmatranja, poimanje. Mogućnost pomaka iz uobičajene točke gledišta uvelike ukazuje na originalnost u vizualnom opažanju i izražavanju. Često promjena perspektive potpuno mijenja kontekst vizualne poruke. Fotografska tehnika prisiljene ili prinudne perspektive (forceperspective) način je manipulacije ljudskom perspektivom koja nam nudi raznolike kreativne mogućnosti. Promjenom kuta snimanja, razmještajem motiva, rotacijom kadra i dr. stvara se optička iluzija u kojoj se objekti pojavljuju viši, veći, udaljeniji ili bliži nego što zapravo jesu. Najpoznatiji primjeri prisiljene perspektive fotografije su zalazećeg sunca na dlanu ili oslanjanje na Kosi toranj u Pisi.

  1. CILJEVI:
  2. MOTIV POTICAJ: Optička iluzija – prisiljena ili prinudna perspektiva u fotografiji
  • Snimajući uređajem koji omogućuje fotografski zapis, vizualno se izraziti i stvarati
  • Koristeći fotografiju kao medij, pobuditi interes za izražavanje optičkih varki
  • Istražiti mogućnosti umjetničke manipulacije fotografijom promjenom položaja i kuta snimanja, rotacijom kadra, razmještanjem rasporeda i mijenjanjem udaljenosti među objektima snimanja, korištenjem refleksija i sjena i dr.
  • Istražiti drugačije, neuobičajene načine promatranja i komponiranja kadra
  • Izbjegavati kadrove koje vlastitim očima i uobičajenom perspektivom svakodnevno ili relativno često gledamo

KLJUČNI POJMOVI: fotografija, kompozicija, kadar, kadriranje, optička iluzija, perspektiva

LIKOVNO PODRUČJE: plošno oblikovanje / 2D

LIKOVNE TEHNIKE: fotografija

LIKOVNO-TEHNIČKA SREDSTVA: svi uređaji kojima se može snimiti fotografska snimka (digitalni fotoaparati, kamere na mobilnim uređajima i sl.)

NAČIN RADA: Prilikom fotografiranja i komponiranja iluzije u kadru dopuštene su sve tehničke manipulacije kamerom i objektima snimanja (kut snimanja, rotacija kadra, položaj između objekta snimanja, sjene, zrcaljenja i dr.) Nisu dopuštene digitalno montirane fotografije.

OBLIK RADA: individualni

FORMAT: radovi se predaju u printanom obliku veličine 10×15 cm i u digitalnom obliku (JPG format, zapis od minimalno 6 megapixela npr. 3000 x 2000 px)

LIKOVNO-UMJETNIČKA DJELA KAO POTICAJ: Richard Avedon: Marc Chagall, Krešimir Tadić: Svjetovi

WEB-IZVORI (ZA NASTAVNIKE):

https://digital-photography-school.com/forced-perspective/

http://www.zdwired.com/creative-ideas-of-forced-perspective-photography-technique/

 

  • LITERARNI NATJEČAJ ZADATAK/TEMA: Zagonetke u stihu i Grafička poezijaJ
  • JEDNOSTAVNI OBLICI: Zagonetka u stihu efektna je poetska minijatura, uglavnom napisana u četverostihu. Po obliku dijeli se na opisne zagonetke i zagonetke pitalice. Rima zagonetkama daje ritmičnost i melodičnost pa se zato lako pamte. Najvažnije je duhovitim i dosjetljivim stihom prikriti odgonetku. Potrebno je sastaviti najviše tri autorske zagonetke vještim skrivanjem pravog značenja kroz igru riječi.POEZIJA – grafičke pjesme napisane su u raznim geometrijskim oblicima, predmetima, životinjama i drugim motivima iz neposredne blizine autora. To su pjesme koje nije dovoljno samo čuti, nego ih moramo i vidjeti. One postaju umjetnost riječi u svojim neobičnim oblicima, ponekad uz kombinaciju brojeva i riječi, a ponekad uz odstupanja od pravila pravopisa. U grafičkim pjesmama najzanimljivija je dječja zaigranost, inovativnost i humor po uzoru na Paju Kanižaja, Grigora Viteza, Zvonimira Baloga, Stanislava Femenića, Luku Paljetka i Gustava Krkleca.
  • CILJEVI:

 

  • Upoznati suvremene dječje pisce
  • Napisati grafičku pjesmu koja svojim oblikom upućuje na temu u vezanom ili slobodnom stihu
  • Upoznati jednostavne oblike: zagonetke, pitalice
  • Napisati zagonetku u stihu, igrom riječi i dosjetljivim stihom prikriti odgonetku
  • Povezati elemente igre i humora

KLJUČNI POJMOVI: dječja poezija, grafička pjesma, humor, igra riječi, vezani stih, jednostavni oblici: zagonetke, pitalice

UVJETI LITERARNOG NATJEČAJA:

  • Pored hrvatskog standardnog jezika, literarni rad može biti pisan svim hrvatskim dijalektima i izričajima
  • Jedan autor može poslati najviše tri zagonetke i/ili jednu grafičku pjesmu
  • Svi literarni radovi moraju biti napisani računalom, ispisani i dostavljeni u jednom primjerku na kojem je napisana zaporka i razred (rješenja zaporke šalju se u zasebnoj omotnici s ostalim podacima)
  • OPĆI UVJETI NATJEČAJA:

 

  • U Natječaju mogu sudjelovati učenici 1. – 8. razreda osnovnih škola u Republici Hrvatskoj
  • Broj radova koje škola može poslati neograničen je, a pojedini autor može sudjelovati s jednim likovnim i s jednim literarnim radom s grafičkom pjesmom i/ili s najviše tri zagonetke
  • Grupni radovi neće se ocjenjivati
  • Uz svaki likovni i literarni rad potrebno je navesti:
  • zaporku i razred koji učenik pohađa
  • ime i prezime učenika
  • razred
  • naslov rada
  • ime i prezime učitelja – mentora
  • naziv, adresu škole, kontakt broj i adresu elektroničke pošte škole
  • Podatke o likovnom radu (fotografiji) uložiti u omotnicu zalijepljenu na poleđini fotografije. Omotnicu zatvoriti te na njoj naznačiti zaporku i razred (npr. IGRA2018_4.r) i označiti usmjerenost kadra (® horizontalno, ­ vertikalno).
  • Fotografiju slati i u digitalnom obliku. Datoteku fotografije treba potpisati istom oznakom kao i na omotnici. (npr. IGRA2018_4.r)
  • Likovne i literarne radove slati poštanskom službom na adresu:

Općinska knjižnica i čitaonica Marija Bistrica

Zagrebačka bb, 49246 Marija Bistrica

    • s naznakom Za Likovno – literarni natječaj Mala ilirska škola Ivan Krizmanić
    • te u digitalnom obliku na elektroničku adresu

               malailirskaskola@gmail.com

Krajnji rok za predaju radova je subota, 30. lipnja 2018. godine

Predsjedništvo povjerenstva za izbor najuspješnijih radova čine Milivoj Mimi Kuhar, Mirjana Drempetić Hanžić Smolić, Ana Kaić Lacković (likovni – foto), Dubravka Težak, Ivančica Tomorad i Anita Klemar (literarni).

  • Povjerenstva za odabir likovnih i literarnih radova proglasit će tri najuspješnija rada u dvije dobne kategorije: razredna i predmetna nastava.

 

  • O zaključcima Povjerenstva svi sudionici Natječaja bit će pravodobno obaviješteni elektroničkom poštom.
  • Autori najuspješnijih likovnih i literarnih radova zajedno sa svojim mentorima bit će nagrađeni edukativnim izletom Zagonetno Zagorje i javno predstavljeni na svečanom proglašenju pobjednika Natječaja Male ilirske škole Ivan Krizmanić u Mariji Bistrici u subotu, 13. listopada 2018. godine.
  • Učenicima sudionicima i njihovim mentorima uručit će se prigodna priznanja, a nagrađenima medalja i Diploma Male ilirske škole Ivan Krizmanić.